Glutenfri Bali guide: Seminyak & Ubud

Lige nu gør jeg alt hvad jeg kan for at trække det sidste ud af vores fantastiske rejse. Den står nemlig på hjemtur i morgen og en 24 timers lang rejse mod Danmark og en hverdag som Hr. og Fru. Det er stadig lidt uvirkeligt at tænke på, vi har så mange gode oplevelser og minder fra bryllupsugen, bryllupsdagen og vores fantastiske bryllupsrejse.

Jeg kommer til at lave en masse forskellige indlæg den kommende tid, hvis der er noget specielt i gerne vil høre om, så smid endelig en kommentar her nedenfor. Så vil jeg se om der kan blive et indlæg ud af det. Først i rækken vil jeg samle op på de første 2 byer, vi har besøgt her på vores bryllupsrejse til Bali, nemlig Seminyak og Ubud, de bød nemlig på nogle rigtig gode madoplevelser.

Vi besøgte herudover også Gili Trawangan og Sanur, men de får et indlæg for sig selv senere på måneden.

Jeg har forsøgt at linke til de forskellige steder via overskriften, så i forhåbentlig bedre kan få et overblik over udvalg og adresser.

Seminyak

Seminyak var en fed by at besøge og især starte i, det var lidt voldsomt at komme direkte fra vores bryllupsboble ned til dyt-båt og den buzz der hersker i byen, men omvendt ville jeg ikke have været det foruden eller haft byen som sidste destination. Vi boede i den fineste villa midt i det hele, men så snart vi lukkede porten bag os, havde vi ro og egen pool. Det kan anbefales hvis man gerne både vil være tæt på der hvor det sker og stadig kunne gå til vandet. Du kan finde Heliconia Villas HER. Vi boede her 4 nætter men kunne sagtens have brugt en dag eller to mere. Byen er et rent mekka for glutenfri spisning og vi spiste ikke et eneste sted 2 gange af ren og skær nysgerrighed.

Shelter Cafe

En cafe der umiddelbart lå ned ad en ret ucharmerende gade, men da man første ankom på første sal åbnede der sig en lille oase med planter fra loftet, lækre toner fra højttalerne og mange typer mennesker lige fra unge til gamle til surfer-dudes til familier med børn. Der var ganske få begrænsninger på det glutenfrie udvalg og det var svært at vælge. Vi gik egentlig derned for en snack men endte med at blive hængende for en burger også. Det er ganske rimeligt i pris og jeg ville ønske det var et sted man kunne tage med sig i kufferten hjem til Odense.

Earth Cafe & Market Bali

Vi fandt lidt sent ud af at vi boede lige overfor dette sted. Det gemte sig nemlig godt på den travle shopping-gade i Seminyak. Men roen lagde sig da man trådte indenfor og der var en enormt udvalg af glutenfri mad. Vi spiste her til morgenmad men man kan også sagtens spise en god og solid frokost her.

Mad Pops

Is lavet på kokos, de smagte helt fantastisk og de fleste varianter var glutenfri. Deres butik lå lige midt på hovedgaden. Det smagte så godt, at jeg slet ikke nåede at få taget et billede inden jeg fik spist min (kæmpe) is.

Biku Bali

En sjov blanding af butik og restaurant lå rigtig tæt på stranden og midt i mellem alle de store resorts. Vi fik fantastisk velsmagende mad og til ganske billige penge. Maden ligner lidt noget rod, anretning er ikke deres stærke side, men det er velsmag, hvilket jo trods alt er det vigtigste. Vi reserverede bord da vi spiste der til aften, det er et ganske velbesøgt sted, så det er en god ide at smide en reservation i løbet af dagen. De serverer også både morgenmad og frokost og havde vi haft flere dage, var jeg bestemt kommet igen.

Ku De Ta

En fancy beach club (dog ikke så fancy som Potato Head) som ligger direkte på den smukke strand omkring Six Beach. Vi havde brugt en hel formiddag på stranden og tog en sen frokost på cafeen. Det smagte godt og de havde godt styr på det glutenfri, endda godt glutenfrit brød, men det er ganske pricy i forhold til hvad man får synes jeg. Jeg kunne dog godt have set mig selv sidde med en “sun down drink” og derfter taget aftensmaden med udsigt over solnedgang og havet, det gjorde vi dog ikke da vi virkelig blev brændt af med de få timer vi var der, i skyggen, med faktor 50!

Sea Side suites

Ejeren kan ikke selv tåle gluten, så ud over at have et overskueligt menukort i forhold til det glutenfri, så var de så søde til at forklare og fortælle om deres retter og anbefalinger til det glutenfri. Det var ganske fin mad til billige penge, men den lå heller ikke i det mest charmerende område. Men har man brugt en dag på stranden eller er i området, så kan det bestemt anbefales at slå et smut forbi.

Taco Beach Grill

Rigtig gode mad til nærmest ingen penge, jeg fik deres glutenfri hårde taco skaller med steak slice og det smagte virkelig godt. Det ligger lidt trukket tilbage fra stranden, men på en gade med forskellige butikker med alt fra pæne kjoler og fede t-shirts til alverdens turist skrammel.

Ubud

Vejen fra Seminyak til Ubud tog os forbi Tanah Lot med privatchauffør hvilket var en fin tur til ganske få penge. Vi tog afsted fra morgenstunden og undgik det værste trafik, den tur kan anbefales. Vi havde i Ubud gråvejr og regn, så vi var en del på hotellet til afslapning og gåtur i rismarkerne. Ubud var en hektisk by, jeg ved ikke hvad vi havde forestillet os, men i hvert fald ikke så larmende og turistet en by. Men det halv-dprlige indtryk skyldes nok også, vi ikke kunne vandre på vulkan Mr. Batur grundet det truende udbrud et andet sted på øen samt det dårlige vejr. Et andet punkt på vores to-do for byen var nemlig også rafting, hvilket jeg var for stor en tøs til i så meget regnvejr. Vi boede dog på det lækreste hotel, dog ret langt ude for byen. Men roen og udsigten her var alle turene i shuttle bus værd. Stedet hed Puri Sebali Resort og jeg fandt det HER. Vi var her 3 nætter, men jeg havde gerne byttet en nat her for at få endnu en på Gili.

Bali Buda

Flere steder på Bali ligger denne Cafe. Vi kom første gang forbi i Ubud og gentagende gange i Sanur, men mere om det i et andet indlæg. Vi fik her burgers, men de har et kæmpe udvalg af glutenfri retter og mine øjne kunne næsten ikke få nok. Burgeren var dog mega god og der var helt styr på det glutenfri på stedet. Glutenfri burger med fritter og milkshake til omkring 50 danske kroner, hvad giver i mig?

Atman Kafe

En cafe som ligger midt i en gade med butikker og små templer. Vi var her første gang efter en tur i Monkey Forest men kom igen dagen efter, da det simpelthen var vanvittig godt! Første gang fik jeg en af deres indonesiske retter og anden gang fik vi en tapas til deling. Men deres indonesiske retter var klart de bedste, det var latterligt billigt, så det kan kun anbefales at slå et smut forbi. Vi sad ud til gaden og det var fedt at se de mange nationaliteter og lokale folk vandre forbi, svedende i varmen.

Monsieur Spoon

Ikke det mest imponerende sted, det lå endda også langt væk fra “hovedgaden” men de havde en hyggelig baghave hvor mange backpackere sad med deres Mac’s og en kaffe. Vi sad dog bare hånd i hånd og fik hver et stykke glutenfri cheese cake. For de havde nemlig en masse slags glutenfri kager i disken. Så er du kaffe og kage tørstig kan det anbefales at tage et smut forbi. Det ligger foruden Ubud også i 4-5 andre byer, så det kan betale sig lige at se nærmere da alle skulle have forskellige udvalg af glutenfri brød og kage.

Jeg håber min guide kan hjælpe jer, skal I afsted og mangler andre tips eller insights, så sig endelig til. Så skal jeg forsøge at hjælpe så godt jeg kan. Jeg kigger ind med den næste guide så snart jeg har den klar, men de tager sin tid at få bakset sammen. Så ind i mellem vil jeg kigge ind med en masse snak om bryllupskage og andet godt.

Pernille

, , , , , , ,

Der er endnu ingen kommentarer.