Lette og sunde glutenfrie pandekager

Det er efterhånden flere år siden, at en god veninde introducerede mig til disse små sunde banditter. Helt naturligt laktose- og glutenfrie pandekager! Det er nok de letteste, mest simple og smækreste glutenfrie pandekager til en hurtig og lækker morgenmad eller brunch. Jeg har udviklet en mindre afhængighed af dem her, og spiser dem lige for tiden mindst to morgener om ugen.

pandekager4

Ingredienser (2 personer)

1 banan
1 æg
1,5 spsk kokosmel
1 tsk HUSK/loppefrøskaller (kan undlades)
Smør/kokosolie

  • Bland alle ingredienserne i en skål.
  • Pisk blandingen til den har en luftig konsistens.
  • Lad den stå og hvile lidt, mens du opvarmer en pande med en lille klat smør eller kokosolie for en sundere version.
  • Placer en lille klat på panden og vend den først, når du kan se, der er små luftbobler i dejen, det er tegnet på, du nu kan vende den uden problemer.
  • Server med dit ynglingstilbehør.

Pandekager samlet

Jeg spiser disse glutenfrie pandekager, alt efter årstid, enten med friske bær eller som her, med hakkede nødder og en lille skefuld skyr. Har man ikke friske bær, kan en klat marmelade også sagtens klare opgaven. Man kan også med stor fordel hælde lidt ahornsirup over dem for en sødere udgave.

De her glutenfrie pandekager kunne også sagtens bruges i kombi med mit andet bud på, hvordan man laver en glutenfri brunch. Du finder opskrifterne lige her.

Bon appetit!
Håber i nyder weekenden derude..

Pernille H Petersen

, , ,

2 Responses to Lette og sunde glutenfrie pandekager

  1. bettina 19. oktober 2014 at 15:06 #

    Prøvede lige opskriften på pandekager. Jeg er desværre ikke så meget til kokos, og desværre synes jeg de smager meget af kokos. Har du en ide til hvad jeg kan bruge i stedet for ?

    • Pernille 19. oktober 2014 at 21:08 #

      Hej Bettina.
      Er man ikke så glad for kokos kan den sagtens undlades og laves uden. Men man kan også tilføje lige det, man selv bedst kan lide. Forleden byttede jeg selv kokos ud med 1 stor spsk peanutbutter – det smagte virkelig godt. Er man mest til en neutral smag, kan man med fordel tilsætte 1/2 tsk vaniljesukker i stedet for kokos.

      Lad mig endelig høre, når du finder en variant du synes om 🙂

Skriv et svar